Проблеми вивчення ціннісних орієнтацій особистості сучасної студентської молоді

Автори: Шляхта Д.С., студентка 1 курсу, Добровольська Л.П., кандидат педагогічних  наук, доцент кафедри психології, Мелітопольський державний педагогічний університетімені Богдана Хмельницького, м. Мелітополь

Актуальність. Сучасний розвиток нашої держави визначається трансформаційними процесами, пошуком власного шляху розвитку зміни цінностей та ціннісних орієнтацій. Завдання духовного відродження українського народу вимагають особливої уваги до світу цінностей молоді як майбутнього  потенціалу країни.

Слід зазначити, що саме ціннісні орієнтації є одним з найбільш значущих чинників морального вибору людини, а також чинниками, що визначають поведінку в певній ситуації. Тому деформація ціннісно-смислової сфери лежить в основі формування різного виду форм девіантної поведінки. Отже, актуальність вивчення особливостей формування системи ціннісних орієнтацій сучасної студентської молоді не викликає сумніву, адже саме вони є гарантами нашого майбутнього українського суспільства.

Аналіз стану розробленості проблеми в літературі. Серед представників зарубіжної і вітчизняної психології вивченням ціннісних орієнтацій займалися ряд вчених: К.О. Абульханова-Славська, Б.С. Братусь, О.М. Леонтьєв. М. Рокич, С.Л. Рубінштейн, В. Франкл, А.В. Ядов, П.М. Якобсон та ін. Концепції авторів про уявлення та функції ціннісно-орієнтаційної системи відрізнялися, але також мають і загальну основу, а саме те, що ціннісні орієнтації являють собою певне психологічне утворення, яке завжди представляє ієрархічну систему і існує в структурі особистості лише в якості її елементів.

В психологічній науці ціннісні орієнтації розглядаються як відображення у свідомості людей цінностей, які признаються в якості стратегічних життєвих цілей і загальних світоглядних орієнтирів. Поняття ціннісні орієнтації ввели представники соціологічної школи Чикаго У.Томас і Ф.Знанецький в роботі «Польський селянин в Європі та в Америці» в 20-і роки минулого століття [2, с.93]. У цій роботі цінності і установки набувають значення соціологічних категорій та емпіричного інструментарію. Дослідники цінностями вважали явища і матеріального, і духовного порядку, які не завжди можна зіставити. У своїй роботі автори в якості цінностей вказували і продукти харчування, вугілля, інструмент, монету, вірш, університет, міф,  наукову теорію.

Мета статті полягає у наукових пошуках дослідження проблеми  формування ціннісних орієнтацій студентів під час навчання в університеті.

Виклад основного матеріалу. Згідно думки С.Л. Рубінштейна цінність – значущість для людини чогось у світі, і тільки визнана цінність здатна виконувати найважливішу ціннісну функцію – функцію орієнтира веління. Ціннісні орієнтації проявляються в певному напрямі поведінки і свідомості,  в громадських справах і вчинках [4, с.148]. Слід відмітити, що формування ціннісних орієнтацій зіставляється з розвитком спрямованості особистості. С.Л. Рубінштейн говорив про те, що людина, задовольняючи свої потреби, орієнтується на цінності, виділяючи значущі у світі речі для себе.

Згідно класифікації цінностей, яка була запропонована М. Рокичем, можна виділити два основні класи цінностей: перші – це  термінальні (або ж цінності-цілі); другі – інструментальні (або ж цінності-засоби). Виходячи з цієї теорії загальне число цінностей досить невелике, і тому усі люди мають одні і ті ж цінності. Проте, відмінності можуть спостерігатися не стільки в самих цінностях, скільки в системі їх організації. Тобто, вивчати необхідно саме ціннісні орієнтації студентів, а не цінності.

Є.І. Головаха [3,с.15] відмічає, що при постановці цілей на майбутнє особистість орієнтується на внутрішні цінності, вибираючи ті, що найбільш підходять під певні потреби. Далі предмети потреб стають головними життєвими цінностями, виконуючи регулятивну функцію у разі, якщо цілі не будуть реалізовані. Далі по досягненню поставлених цілей, ціннісні орієнтації є спонукачами для постановки нових цілей. Цей механізм діє при стійкій чіткій ієрархії цінностей у особистості.

З вищевикладених трактувань можна зробити висновок, що в психологічному підході при вивченні ціннісних орієнтацій акцент робиться на спонукальній ролі ціннісних орієнтацій при постановці життєвих цілей особистості [1, с.72].

Висновки та перспективи подальшого наукового пошуку. Все зазначене вище дозволяє нам зробити наступні висновки: ціннісні орієнтації – це особливі психологічні утворення, що завжди представляють ієрархічну систему і існують в структурі особистості в якості її елементів. Система ціннісних орієнтацій визначає життєві цілі людини і відповідно виражає найбільш цінне, важливе для особистості, те, що має особовий сенс. Крім того, вони визначають потреби людини і є двигуном її розвитку. Система ціннісних орієнтацій визначає особливості кожної людини, тому вона має величезне значення.

В перспективі плануємо дослідити особливості ціннісної сфери студентів-майбутніх педагогів та на основі отриманих результатів розробити розвивально-корекційну програму, яка сприятиме формуванню у них вищого рівню загальнолюдських цінностей.

 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Бобер Е.А. Методика становления профессиональных ценностных ориентаций студентов медицинского колледжа в образовательном процессе / Е.А. Бобер // Современные проблемы науки и образования. – – № 5. – с.72.
  2. БратусьБ.С. Аномалии личности / Б.С. Братусь. – М: Мысль, 2011. – 305 с.
  3. Головаха Е.И. Жизненная перспектива и ценностные ориентации личности / Е.И. Головаха // Психология личности в трудах отечественных психологов. – СПб.: Питер, 2010. – С. 15-22.
  4. Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир / С.Л.Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2003. – 512 с.