Автор: Циро Наталія Олександрівна, магістрант кафедри психології ІСНіС МАУП
Истоки творческих способностей и дарований детей на кончиках их пальцев. От пальцев, образно говоря, идут тончайшие ручейки, которые питают источник творческой мысли. Другими словами: чем больше мастерства в детской ладошке, тем умнее ребенок.
В. О. Сухомлинський
Стаття присвячена мистецтву орігамі як високоефективному арт-психологічному способу психокорекції (естетотерапії). Автор наводить відомості про походження поняття орігамі, та безпосередньо про метод, здатний викликати позитивні зміни у психічному здоров’ї.
Серед сучасних засобів та методів естетотерапії все більшої популярності набирає відносно новий перспективний напрямок – орігамі, як впливова практика інкультурації.
Орігамі як метод естетотерапії з успіхом використовують з розвиваючою, лікувальною та реабілітаційною метою спеціалісти різних професій: психологи, педагоги, психіатри, реабілітологи, соціальні педагоги тощо. Неодмінною перевагою цього методу є те, що він не вимагає спеціальної підготовки, адже навчка складати фігури з паперу потребує лише розвиненої просторової уяви, дрібної моторики та фантазії.
Орігамі (від японського «орі» – складання, «гамі» – папір) – традиційне японське мистецтво конструювання різноманітних паперових фігурок шляхом складання квадрата без вирізання та склеювання.
Сьогодення вимагає гуманістичних підходів до втручання у розвиток психічної культури особистості, особливо по відношенню до тих, хто потребує особливої уваги.
У матеріалах Першої міжнародної конференції «Орігамі в педагогіці та арт-терапії» 1991 року відзначається позитивний вплив занять орігамі в роботі з невиліковно хворими, наркозалежними, ув’язненими, дітьми з психічними або фізичними порушеннями, глухонімими, особами з порушенням зору та іншими категоріями, що потребують психотерапевтичного впливу. Практика свідчить, що використання в роботі такого методу як орігамі покращує настрій, зменшує рівень тривожності, допомогає встановити контакт з пацієнтом (клієнтом) та оволодіти знаннями психічної саморегуляції.
Цей вид естетотерапії є досить дієвим. Займаючись орігамі, пацієнт (клієнт) стає учасником захоплюючої дії – перетворення звичайного паперового квадрата в оригінальну фігурку, що нагадує фокус, викликає радісне здивування, покращує емоційний фон. Терапевтичний ефект посилюється, якщо застосувати рухливі фігури орігамі, такі як журавлик, що махає крилами, жаба, яка стрибає та ін. З такими фігурками, в умовах стаціонару , можна влаштовувати ігри-змагання, а для тих, хто обмежений у пересуванні, будуть доступні і піднімуть настрій пальчиковий ляльковий театр і казки орігамі, різноманітні головоломки з паперу.
Відомі приклади успішного застосування орігамі у випадках аутизму. Історики засвідчують, що син Миколи ІІ, Олексій, був хворобливою і замкнутою дитиною із симптомами аутизму. Викладач з Англії за допомогою занять орігамі не тільки зумів розговорити хлопчика, але й підвищив його інтерес до вивчення англійської мови .
Отже, існують такі переваги застосування орігамі в естетотерапевтичній діяльності:
- папір виступає в незвичному вигляді – з нього можна скласти досить багато цікавих моделей, що мотивує пацієнтів (клієнтів) пізнавати щось нове;
- результат досягається швидко;
- легкість освоєння техніки в будь-якому віці;
- існує можливість проявляти ініціативу і креативність – вносити зміни в існуючі моделі та створювати свої;
- передбачуваний позитивний результат – якщо робити все за інструкцією і проявити терплячість, то фігурка обов’язково вийде красивою;
- дозволяє встановити довірливі стосунки з пацієнтом (клієнтом);
- орігамі об’єднує в собі прийоми і форми роботи деяких інших арт-терапевтичних напрямків: казкотерапії (казки орігамі), ігротерапії (ігри з рухомими фігурками), терапії засобами драми і лялькотерапії (розігрування сцен з ляльками орігамі, масками, тощо), терапії кольором (з використанням різнокольорового паперу);
- сприяє стабілізації психічного стану людини.
Також варто відмітити, що метод орігамі має наступні психотерапевтичні властивості:
- покращує пам’ять і окомір;
- знижує рівень тривожності;
- підвищує адаптивність;
- розвиває уяву;
- підвищує активність правої півкулі мозку та врівноважує роботу обох півкуль;
- розвиває моторику пальців;
- підвищуює рівень інтелекту в цілому.
Завдяки величезному потенціалу та відносній простоті впровадження, орігамі є перспективним методом психотерапевтичної роботи.
Даний метод потребує ґрунтовного впровадження в естетотерапевтичну практику дитячих садочків, шкіл, а також в площині превентивної та лікувальної практики лікарень, інтернатів, реабілітаційних центрів, тобто на рівні всіх інституціоналізованих закладів освітнього-виховного простору.
Література:
- Афонькин С.Ю., Афонькина Е.Ю. Энциклопедия оригами для детей и взрослых. – М.: Оникс, 2000. – 270 с.
- Кабачинская Е.Л. Преподавание оригами слепым и слабовидящим // Оригами и педагогика: Материалы 1 Всероссийской конференции преподавателей оригами 23-24 апреля 1996 г., Санкт-Петербург. – СПб., 1996, с. 36.
- Осадчук Л.О. Образ жизни оригами: оригами в педагогике и арт-терапии. Простір арт-терапії: разом з вами, Вип. 2 Арт-терапевтична асоціація. – Київ, 2006, с. 54-60.
- Юрьева Т.В., Толмачева Н.А. Коррекция социального функционирования больных шизофренией с использованием оригами // Потенциал личности: комплексная проблема: материалы Десятой Междунар. конф. (заоч.). 29 апр. 2011г. / отв.ред. В.Н. Косырев. – М-во обр. и науки РФ, ГОУВПО «Тамб. гос. ун-т им. Г. Р. Державина», 2011, с. 142-148.