Дослідження зв’язку між мотивацією, ознаками стресу, показниками ресурсів пам’яті та віком респондентів у процесі розроблення комплексного підходу до поліпшення мнестичних процесів у дорослих

Автор: Губарева Марина Олександрівна, докторант кафедри психології ІСНіС МАУП

У статті наводяться результати досліджень в процесі розробки комплексної технології психокорекції показників пам’яті. Так як відсутність мотивації та стрес-фактори можуть бути перешкодою на шляху психокорекції і навчання в широкому віковому діапазоні, розглядається зв’язок між віком респондентів та їх відповідями на тест А. А. Реана МУН і опитувальником на стрес-чинники. Також розглядаються дані впливу віку респондентів на ресурси пам’яті.

Матеріал і методи дослідження

Відповідно до поставленого завдання, був проведений кореляційний аналіз за методом К. Пірсона для групи, котра побажала пройти тренінг з психодіагностики і активізації ресурсів пам’яті та інших когнітивних здібностей. Дані отримані за результатами тесту А. А. Реана «Мотивація успіху и боязнь невдачі», опитувальника на стрес-фактори, опитувальника Макнера и Кана.

Якщо коефіцієнт кореляції більше граничних значень, це говорить про статистичну значущість зв’язку між показниками, а якщо менше – недоведеність зв’язку. Статистична значущість на рівні р <0,1> 0,05 відповідала тенденції. При взаємодії запропонованих даних та віку респондентів, негативний коефіцієнт кореляції означає, що показник тим вище, чим менше вік і навпаки, з плюсом – чим більший вік.

Результати дослідження

Далі представлені таблиці, в яких відображаються результати дослідження взаємозв’язку між балами відповідей респондентів на тести А.А. Реана, Макнера і Кана, ознаками  дії  стрес-чинників та віком респондентів (див. Табл. 1-3).

Таблиця 1.
Зв’язок між віком та балами відповідей респондентів на тест А. А. Реана «Мотивація успіху і боязнь невдачі» та їхнім віком  (Так = 1; Ні = 0)

Як видно з даних таблиці 1, з віком відзначається переоцінка своїх можливостей і успіхів (r = 0,535368; p <0,01), зменшується цілеспрямованість (r = 0,494690; p <0,05), результативність діяльності підвищується в стресових ситуаціях (в даному випадку, при обмеженні часу) (r = 0,548074; p <0,05). Це може показувати значущість особистого життєвого досвіду респондентів, і відповідно труднощі зі сприйняттям нового. Важливо привнести більшу динаміку в процес тренінгу, створити змішані різновікові групи, де такі умови будуть створюватися природним шляхом. Це видно з тенденції суми прямо спрямованих балів (r = 0,426712) і суми обернено спрямованих балів (r = -0,426712). У загальному масиві статистично значущі зв’язки між сумами балів за показниками тесту А.А. Реана і віком не виявлено.

Таблиця  2.
Зв’язок між показниками  ресурсів пам’яті та віком респондентів (Опитувальник Макнера і Кана) (оцінка відповіді за 4-бальною системою:  0 – ніколи, 1 – рідко, 2 – іноді, 3 – часто, 4 – дуже часто)

У даній таблиці (див. Табл. 2) представлена міра зв’язку між віком респондентів та рівнями показників пам’яті («Опитувальник Макнера і Кана»). Як видно з опитування, простежується тенденція: чим менше вік, тим менш ефективно використовується довгострокова пам’ять «Я забуваю імена старих знайомих», «Я не впізнаю знайомих людей». Це також видно з показника (r = -0,486943; p <0,05) – «Я забуваю, що планував зробити по дорозі додому». Також ми бачимо тенденцію до складнощів з концентрацією, неуважність «Я пишу з помилками». Це підтверджує актуальність коригуючої роботи в тренінгу з довготривалою пам’яттю і поліпшенням уваги і концентрації. В основному, при зіставленні показників ресурсів пам’яті респондентів і показників віку, за більшістю психодіагностичних показників достовірний вплив не виявляється.

Далі розглядаємо зв’язки між показниками реакції респондентів на стрес-чинники і віком досліджуваних  (див. Табл. 3).

Таблиця 3.
Зв’язок між  ознаками  дії  стрес-чинників та віком респондентів (позитивна відповідь позначається як 1, негативна – 0)

За результатами, представленими в попередній таблиці також бачимо, що достовірний зв’язок між показниками реакції респондента на стрес-чинники і віком практично відсутній. Відзначається тенденція до накопичення внутрішньої напруги і реакції на нього у вигляді напруги м’язів, і віком в сторону зменшення. Тут підтверджується доцільність використання в тренінгу методу навчання респондентів саморегуляції стресу у вигляді сугестії і аутотренінгу. Відзначається статистично значущий зв’язок між збільшенням віку і такими стрес-чинниками, як втрата почуття гумору (r = 0,481562; p <0,05) і замикання в собі (r = 0,484650; p <0,05), що може говорити про відчуття «непотрібності», втрати контакту із зовнішнім світом, що здається немає можливості знайти собі застосування. Тут важливе застосування сугестивних ресурсних технік, які описані в методі корекції. За критеріями надмірного споживання їжі або зниження апетиту, відзначається повна відсутність вікових особливостей.

Висновки

  1. Залишається актуальною важливість позитивної мотиваційної стратегії в тренінгу, яка реалізується в моделі «СС-БС» [1]. У роботі з підсвідомістю, з цією метою використовується суггестивно-трансовий протокол «Знаходження ресурсу». Важливо привнесення більшої динаміки в процес тренінгу, можливо створення змішаних різновікових груп, де можливо занурення в багатошаровий комплексний досвід учасників, і створення «позитивного стресу» (еустресу – відсутність відчуття безпорадності і поява інтересу, азарту) [2].
  2. Підтверджується актуальність коригуючої роботи в тренінгу c довготривалою пам’яттю і поліпшенням уваги і концентрації, так як є тенденція до складнощів з концентрацією, неуважність. Робота по поліпшенню концентрації проводиться за допомогою техніки «9 точок». У роботі з підсвідомістю, з цією метою використовується суггестивно-трансовий протокол «Покращення концентрації і пам’яті». Також простежується тенденція: чим менше вік, тим менш ефективно використовується довгострокова пам’ять. В основному, при зіставленні показників ресурсів пам’яті респондентів і показників віку, за більшістю психодіагностичних показників достовірний вплив не виявляється.
  3. Стрес змінює сприйняття тимчасової перспективи. Це може перешкодити пройти важкий і, можливо, довгий шлях до успіху. Відповідно, «знижується рівень функціонування», і може привести до втрати психічної гнучкості, невіри в себе і демотівірованію. Підтверджується доцільність використання в тренінгу методу навчання респондентів саморегуляції стресу у вигляді аутотренінгу, так як бачимо за результатами тенденцію до накопичення внутрішньої напруги і віком респондентів в сторону зменшення.

 

Література

  1. Ковалев С. В. Введение в современное НЛП. Психотехнологии личностной эффективности. / С. В. Ковалев. – МПСИ, Флинта, 2004. – 552 с.
  2. Линдеман Х. Аутогенная тренировка / Х. Линдеман. – М.: Попурри, 2000. – 192 с.
  3. Реан А. А. Психология личности. Социализация, поведение, общение. / А. А. Реан. – СПб.: Прайм-Еврознак, 2004. – 416 с.
  4. Селье Г. Стресс без дистресса /  Г. Селье. – М.: Виеда, 1992. – 112 с.
  5. Тихомиров О. К. Взаимоотношения психологии и гипнологии. Гипнология и интегративная антропология на службе педагогической, спортивной, медицинской и психотерапевтической практике. Материалы международной конференции (Майкоп, 22-26 сентября 1994) / О. К. Тихомиров. – Майкоп: Адыгейское республиканское книжное изд-во, 1994. – 248-252 с.
  6. Томас К. Т. Переживание образов. Высшая ступень аутогенной тренировки (АТ) / К. Т. Томас. – М.: Эйдос, 1994. – 77 с.