Детермінанти піддавання маніпулятивним впливам у підлітковому віці

Автори: Грибачова Г., Прокоф’єва О.А., Мелітопольский державний педагогічний університетімені Богдана Хмельницького

«Маніпуляція свідомістю» або інакше «маніпуляція» – поняття, з яким сьогодні в деякій мірі знайома кожна людина.При цьому маніпулятором називають таку особистість, яка, керуючись принципом того, що нахабство є другим щастям, завалює особу, яка не вміє відмовляти, проханням і завданням. І рекламщики, і шантажисти, і маленькі діти, які виманюють у батьків вподобану іграшку правдами і неправдами, – теж до них відносяться. Маніпуляція свідомістю розглядається з різних сторін, тим самим накопичуються знання з даної проблеми. Такі знання необхідні для розпізнавання маніпуляторів, вивчення системи маніпуляції, для того щоб не стати новою  жертвою маніпулятора, навчитися приймати власні, а не нав’язані рішення, які можуть суперечити нашим інтересам і завдавати їм збитки. Останнім часом активізувалися дослідження проблеми маніпуляцій особистістю, людиною,підлітками, його свідомістю і поведінкою як на теоретичному, так і прикладному рівні. Теоретичною розробкою питань, пов’язаних з попередніми розслідуваннями були присвячені роботи таких вчених, як Є.В. Доценко , Ю.А. Єрмаков, Є.М. Скаженнік , Н.І. Козлов, Є.М. Волков, С.Д. Хассен , Г.В. Франке, Е. Шостром , Г. Шиллер, І. Мельник, Г. Грачов.

У психологічних дослідженнях зазначається, що істотною ознакою маніпуляції є прихований характер впливу маніпулятора на об’єкт маніпуляції. Дослідження проблеми захисту від психологічної маніпуляції представлені в роботах І.Д. Беха, Н.В. Волинець, Є.Л. Доценко, В.М. Куликова, Р.В. Левіна,  В.В. Марченко, О.Л. Мерзлякової, В.М. Панкратова, В.В. Петренко, Е.О. Помиткіна, Н.В. Пророк,  В.П. Шейнова , Е. Шострома .Відомий російський дослідник маніпулятивних технологій С. Кара-Мурза у своїй монографії «Маніпуляція свідомістю» дає таке визначення: «Маніпуляція – це вид застосування влади, при якому той, хто володіє нею, впливає на поведінку інших, не розкриваючи характер поведінки, яку він від них очікує» [5].Ще один російський дослідник Є. Доценко говорить, що маніпуляція – це «вид психологічного впливу, майстерне виконання якого призводить до прихованого збудження в іншої людини намірів, які не співпадають з її актуально існуючими бажаннями» [2].

Практично кожен підліток так чи інакше є «маніпулятором», бо постійно зайнятий тим, що маніпулює оточуючими¸ батьками і разом з тим надійно піймана у тенета інших [7]. Як зауважує Г. Шіллер, «для досягнення успіху маніпуляція повинна залишатися непомітною. Успіх маніпуляції гарантований, коли той, ким маніпулюють, вірить, що все відбувається природно й неминуче. Інакше кажучи, для маніпуляції потрібна фальшива дійсність у якій її присутність не відчуватиметься» [6].

Маніпуляція свідомістю – явище набагато більш масштабне. Вчені різних країн створили безліч визначень цього явища. Проте їх можна узагальнити і звести до того, що маніпуляція свідомістю – це продуманий механізм впливу на індивідуума чи суспільство з метою вплинути на його дії певним чином, переконати в чомусь або змінити уподобання. Таким чином, будь — яка маніпуляція свідомістю є взаємодією. Жертвою маніпуляції людина може стати лише в тому випадку, якщо вона виступає як її співавтор, співучасник. Тільки якщо людина під впливом отриманих сигналів перебудовує свої погляди, думки, настрої, цілі — і починає діяти за новою програмою — маніпуляція відбулася. А якщо вона засумнівалася, наполягала на своєму, захистила свою духовнупрограму, вона жертвою не стає. Маніпуляція — це не насильство, а спокуса. Кожній людині дана свобода духу і свобода волі.

Одна з характерних рис сучасної епохи — стрімко зростаючий потік інформації, який людині необхідно сприйняти, засвоїти і застосувати для розв’язання нерідко дуже складних завдань, і людина, що приймає рішення, стає як суб’єктом, так і об’єктом психологічного впливу. Реципієнтом маніпулятивних міжособистісних стосунків є об’єкт маніпуляції. У більшості робіт з проблеми детермінанту поведінки об’єкта маніпулятивних взаємин наголошується на тому, що чинниками піддавання маніпуляціям у міжособистісних стосунках є стереотипність мислення, низька самооцінка, тривожність, потреба в підпорядкуванні і емоційна нестійкість; факторами, за яких людина стає об’єктом маніпуляції, є життєві кризи, руйнування усталеної системи цінностей у суспільстві, психологічна неграмотність і особливості виховання [9]. Існують різні засоби, методи і прийоми такого впливу, які систематично і постійно використовуються в нашому повсякденному житті, практично у всіх сферах соціальної взаємодії людей, і об’єктом впливу яких в наш час виступає будь-яка людина сучасного суспільства. Складність опису об’єкта маніпулятивних взаємин зумовлена тим, що в психологічній літературі наявні переліки окремих їх особистісних рис, однак немає чіткої моделі особистості. Згідно з концепцією персоналізації А.В. Петровського [8], особистісні риси об’єктів маніпуляції ми об’єднали у внутрішньоіндивідну, інтеріндивідну і надіндивідну підсистеми, які складають цілісну модель особистості.

Таким чином, об’єкт маніпуляції — це те, на що спрямовані дії маніпулятора. Нерідко під об’єктом розуміються мішені маніпуляторів свідомістю. Такої думки дотримуються в своїх роботах Кара-Мурза, Доценко. Поняття «мішень» використовується для позначення тих психічних структур, на які відбувається вплив з боку ініціатора впливу незалежно від того, чи мав він такий намір чи ні[3].

Маніпуляцією прийнято називати як психологічний вплив на людину, так і здійснюване приховано і спритно. Маніпуляція використовується для досягнення односторонньої вигоди і завжди носить суб’єкт-об’єктний характер. Маніпулятор схожий на фокусника, ляльковода, який управляє маріонетками. Він здійснює «дії, спрямовані на «прибирання до рук» іншої людини, помикання ними, вироблені настільки майстерно, що у того створюється враження, ніби він самостійно керує своєю поведінкою». Найчастіше саме підлітки стають об´єктами маніпуляції¸ оскільки саме в цьому віці можливе довгочасне маніпулювання ними.Основні фактори  включення підлітка в маніпулятивні стосунки це є почуття самотності і неузгодженості власного «Я», егоїстичність, соціальна відособленість, прагнення досягти мети, потреба в самоствердженні, вміння маскувати мотиви поведінки та почуття, схильність до пристосування, не сформованість моральних якостей. 

Стрімкий розвиток світової мережі Інтернет викликає занепокоєння про можливості впливу на громадську свідомість величезних мас людей¸ особливо підлітків. Вже багато місяців поспіль у Мережі обговорюють підліткову гру «Синій кит». Або ж «Тихий дім», «Море китів», » Розбуди мене о 4:20″. У смертельної гри багато назв, але результат завжди однаковий — закінчене життя і зламані горем батьки, які не розуміють, що ж змусило дитину звести рахунки з життям [4].  Однією з основних причин  включення підлітка в гру є його вічний  внутрішній конфлікт між прагненням до незалежності і самостійності. Багато хто з хлопців і дівчат підліткового віку вже стикалися з дуже «дорослими проблемами». Нерозуміння, невизначеність майбутнього і нерозділена любов, яка в цьому віці здається єдиною – можуть підкосити і дорослу людину. І до підлітка, пригніченого цими речами приходять думки про те, що тут не так вже й добре, як може бути. А ввічливі адміністратори смертельних груп»Синій кит»вже напоготові з цілими альбомами сумної монотонної музики, уявною підтримкою і розумінням і великою кількістю картинок з пригнічуючими пейзажами і словами про безвихідь. Також і  головними причинами є: нестабільність емоційної сфери, стереотипність мислення, моральний інфантилізм, прагнення перекладати провину на інших і бути підлеглим, слабкість волі, тривожність, неадекватність самооцінки. Особливо на підлітків впливає час, в яке творці груп воліють спілкуватися зі своїми жертвами — близько 4:00. Досвітній час і практична відсутність сну у підлітка інколи змішує його зплутати сон з реальностю. Тоді зловмисники і знаходять момент, щоб повідомити — «Все, що відбувається — сон. Вийди на дах, крокуй з нього — та прокинься.» – так і відбувається маніпуляція підлітками¸ які в них на гачку. Особливості особистісної структури об’єкта маніпуляції призводять підлітка  в нездатності протистояти маніпулятивним відносинам і будувати продуктивні відносини¸ тобто робити те ¸що йому сказали.

Дослідження Т.Н. Соломки вказують на схильність підлітків до часткової підміни власних почуттів, смаків, оцінок зовнішніми стандартами, які склалися в соціумі. М.М. Обозов зазначає, що «самосвідомість і самооцінка юнаків залежать від статевих стереотипів», А.Г. Хріпкова вказує, що юнакам властива безкомпромісність [6]. Така стереотипність є передумовою формування особистості об’єкта маніпуляції. Така стереотипність є передумовою формування особистості об’єкта маніпуляції. В.М. Бехтерєв зазначає, що підлітки піддатливі до навіювання, наприклад, під впливом прочитаних книг, смертельних ігр які діють на уяву, здійснювалося багато самогубств [1]. У свою чергу, для особистості об’єкта маніпуляції характерна інтроєктивність, навіюваність, вразливість. Підлітків, що мають особистісні передумови піддавання маніпулятивним взаєминам, ми об’єднуємо в групу ризику «об’єкти маніпуляції».

Таким чином¸ говорячи про маніпуляцію свідомістю ми приходимо до висновку¸ що тема «Детермінанти піддавання маніпулятивним впливам

у підлітковому віці» дуже актуальна в наш час¸ тому використовуючи прийоми, маніпуляції над підлітками можна надавати прихований вплив на них. У багатьох дітей підліткового віку трапляються проблеми у житті, які здаються їм нерозв’язними. Тоді вони найбільше потребують підтримки і любові своїх близьких людей — не показово і оптимістично, в розумінні себе і світу. 

Для того щоб протистояти маніпуляції, потрібно знайти в собі сили дати жорстку відповідь і винести попередження про неприпустимість подібних дій. Людина повинна зрозуміти, що його наміри розкриті. Краще, якщо даний факт отримає широкий розголос, щоб перекрити маніпулятору подальші шляхи до дії.

 Література

  1. 1.    Бехтерев В.М.Внушение и воспитание / В.М. Бехтерев // «Объективное изучение личности»: // Избр. труды по психологии личности: В 2 т. – Т.2. «Объективное изучение личности». – СПб.: Алетейя, 1999. – 283 с.
  2. Волинець Н. В. «Психологічні механізми виявлення та протидії  маніпулятивним намірам у студентів»: автореф…  канд.. психол.  наук‚: // Волинець Н . В. Ін-т психології  ім. Г. С. Костюка‚- К.:  2008р. — 20 с.
  3. Доценко Е.Л. «Психологияманипуляции: феномены, механизмы и защита ». — М.: ЧеРо, 1997. – 344 с.
  4. Доценко Е.Л. «Механизмы межличностной манипуляции. Психология» // Доценко Е.Л.  — М.: ЧеРо, № 4. — 12с.
  5. Електронний ресурс: http://ukranews.com/ua/news/477891-gra-v-smert-shho-take-syniy-kyt-i-chomu-pidlitky-vykonuyut-smertelni-zavdannya
  6. Кара-Мурза С.Г. «Манипулирование сознанием» . – К.: Орияни, 2003. – 500 с.
  7. Мир детства: Юность. / Под ред. А.Г. Хрипковой. – М.: Педагогика, 1991. – 256 с.
  8. Петровский А.В. «Личность. Деятельность. Коллектив» // А.В. Петровский. – М.: Политиздат, 1982. – 255 с.
  9. Прокоф´єва О.О. «Юнаки як об’єкти маніпулятивних міжособистісних стосунків». – К.: 2009р.
  10. Шейнов В.П. «Маніпулювання свідомістю». // Вид.: Харвест, 2010р. — 768 с.
  11. Шостром Э. «Человек-манипулятор. Внутреннеепутешествие от манипуляции к актуализации» // М.: Апрель-Пресс, // Психотерапия, 2008р. -192 с